۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی؛
کارگاه آموزشی «حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی» برگزار شد.
کارگاه آموزشی «حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی» برگزار شد.
کارگاه آموزشی «حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی با حضور دکتر امیرحسین ذکرگو استاد افتخاری دانشگاه ملبورن استرالیا و استاد بین المللی دانشگاه تهران، دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان و جمعی از معاونان، روسای دانشکده ها، اساتید، دانشجویان و یاوران علمی روز سه شنبه 8 خرداد 1403 از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات ساختمان توحید خانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم خانم دکتر آزادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ضمن خیر مقدم به دکتر ذکرگو از ایشان بخاطر قبول دعوت و برگزاری کارگاه آموزشی تشکر کرد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین از رئیس دانشگاه که همواره حامی برگزاری چنین نشست‌هایی که امکان آشنایی با آثار علمی و پژوهشی را برای دانشجویان، استادان و جامعه علمی فراهم می‌آورد تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان ضمن اشاره به بیش از 4 دهه آشنایی با دکتر ذکرگو، ایشان را صاحب تجربه‌های بسیار ارزشمند در کشورهای هند، مالزی و آمریکا خواند که در حوزه هندشناسی، هنرهای اسلامی، نسخه‌شناسی و مطالعات اسلامی بسیار آگاه و توانا است که هم شرق را به خوبی می شناسد و هم غرب را.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان، قرار گیری ایران در چهار راه تمدن ها و مسیر راه ابریشم و تبادل علم، فرهنگ، هنر و اندیشه و همچنین اختراعات و آثار هنری که از این مسیر رد و بدل می شد به اهمیت شناخت تمدن ها پرداخت و شناخت این تمدن ها را ضروری دانست و افزود: شناخت تمدن های پیرامونی می تواند بر شناخت ما و تکامل تمدن ما تاثیر بگذارد و طبیعتا هیچ تمدنی وجود ندارد که بتواند در درون خود به رشد و تکامل برسد و هر تمدنی در تقابل و تبادل با تمدن های دیگر رشد می کند و آنچه که جامعه علمی ما را می تواند به رشد و تکامل برساند مطالعاتی است که دانشمندان، هنرمندان و عالمان در زمینه های مختلف چه غرب و چه شرق انجام می دهند و باعث می شود که ما شناخت بهتر و بیشتری به جهان اطراف خود داشته به دست بیاوریم.
دکتر خواجه احمد عطاری در پایان سخنان خود به ویژگی های شخصیتی و سلوک عارف گونه دکتر ذکرگو اشاره کرد و مناعت طبع، بزرگ منشی و عطش مطالعه و جستجوگری وی را رمز زنده دلی و پویایی ایشان دانست.

در ادامه آقای دکتر ذکرگو ضمن تشکر از دانشگاه هنر اصفهان در برگزاری کارگاه آموزشی به تشریح حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی پرداخت.

دکتر ذکرگو به اجمال به وقایع و اتفاقات مهم بخش های مختلف داستان رایامانا و زندگی و شخصیت راما، قهرمان حماسی آن پرداخت و در پایان به پرسش های حاضران پاسخ گفت.
لازم به ذکر است دکتر امیر حسین ذکرگو متولّد 1336 تهران( متخصّص در حوزۀ ادیان شرقی ) بودیزم، هندوئیزم و اسلام، هنرمند، مورّخ هنر، و هند شناس است. وی سه بار موفق به طی جاده ابریشم شده است که حاصل این سفرها در کنار شناخت عمیق ایشان از اسطوره‌ها، هند، هنر و عرفان هندی در آثار ایشان منعکس شده است. بخشی از تحصیلات عالیه خود را در حوزه ی هنرهای تجسمی (نقاشی و ارتباطات تصویری) در آمریکا، و بخش دیگر را در حوزه شرق شناسی، هندشناسی ، نسخه خطی و کتیبه نگاری اسلامی در هند به پایان رساند.
از جمله مجموعه آثار قلمی وی میتوان به 18 جلد کتاب به زبان های فارسی و انگلیسی و بیش از 100 مقاله پژوهشی (به زبانهای انگلیسی، فارسی و اردو) در نشریات بین المللی و داخلی اشاره نمود.
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1403/03/09
تعداد بازدید:
808
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal