دانشگاه هنر اصفهان
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی؛
کارگاه آموزشی «حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی» برگزار شد.
کارگاه آموزشی «حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی» برگزار شد.
کارگاه آموزشی «حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی با حضور دکتر امیرحسین ذکرگو استاد افتخاری دانشگاه ملبورن استرالیا و استاد بین المللی دانشگاه تهران، دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان و جمعی از معاونان، روسای دانشکده ها، اساتید، دانشجویان و یاوران علمی روز سه شنبه 8 خرداد 1403 از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات ساختمان توحید خانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم خانم دکتر آزادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ضمن خیر مقدم به دکتر ذکرگو از ایشان بخاطر قبول دعوت و برگزاری کارگاه آموزشی تشکر کرد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین از رئیس دانشگاه که همواره حامی برگزاری چنین نشست‌هایی که امکان آشنایی با آثار علمی و پژوهشی را برای دانشجویان، استادان و جامعه علمی فراهم می‌آورد تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان ضمن اشاره به بیش از 4 دهه آشنایی با دکتر ذکرگو، ایشان را صاحب تجربه‌های بسیار ارزشمند در کشورهای هند، مالزی و آمریکا خواند که در حوزه هندشناسی، هنرهای اسلامی، نسخه‌شناسی و مطالعات اسلامی بسیار آگاه و توانا است که هم شرق را به خوبی می شناسد و هم غرب را.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان، قرار گیری ایران در چهار راه تمدن ها و مسیر راه ابریشم و تبادل علم، فرهنگ، هنر و اندیشه و همچنین اختراعات و آثار هنری که از این مسیر رد و بدل می شد به اهمیت شناخت تمدن ها پرداخت و شناخت این تمدن ها را ضروری دانست و افزود: شناخت تمدن های پیرامونی می تواند بر شناخت ما و تکامل تمدن ما تاثیر بگذارد و طبیعتا هیچ تمدنی وجود ندارد که بتواند در درون خود به رشد و تکامل برسد و هر تمدنی در تقابل و تبادل با تمدن های دیگر رشد می کند و آنچه که جامعه علمی ما را می تواند به رشد و تکامل برساند مطالعاتی است که دانشمندان، هنرمندان و عالمان در زمینه های مختلف چه غرب و چه شرق انجام می دهند و باعث می شود که ما شناخت بهتر و بیشتری به جهان اطراف خود داشته به دست بیاوریم.
دکتر خواجه احمد عطاری در پایان سخنان خود به ویژگی های شخصیتی و سلوک عارف گونه دکتر ذکرگو اشاره کرد و مناعت طبع، بزرگ منشی و عطش مطالعه و جستجوگری وی را رمز زنده دلی و پویایی ایشان دانست.

در ادامه آقای دکتر ذکرگو ضمن تشکر از دانشگاه هنر اصفهان در برگزاری کارگاه آموزشی به تشریح حماسه هندویی رامایانا در آیینه هنر اسلامی و زبان فارسی پرداخت.

دکتر ذکرگو به اجمال به وقایع و اتفاقات مهم بخش های مختلف داستان رایامانا و زندگی و شخصیت راما، قهرمان حماسی آن پرداخت و در پایان به پرسش های حاضران پاسخ گفت.
لازم به ذکر است دکتر امیر حسین ذکرگو متولّد 1336 تهران( متخصّص در حوزۀ ادیان شرقی ) بودیزم، هندوئیزم و اسلام، هنرمند، مورّخ هنر، و هند شناس است. وی سه بار موفق به طی جاده ابریشم شده است که حاصل این سفرها در کنار شناخت عمیق ایشان از اسطوره‌ها، هند، هنر و عرفان هندی در آثار ایشان منعکس شده است. بخشی از تحصیلات عالیه خود را در حوزه ی هنرهای تجسمی (نقاشی و ارتباطات تصویری) در آمریکا، و بخش دیگر را در حوزه شرق شناسی، هندشناسی ، نسخه خطی و کتیبه نگاری اسلامی در هند به پایان رساند.
از جمله مجموعه آثار قلمی وی میتوان به 18 جلد کتاب به زبان های فارسی و انگلیسی و بیش از 100 مقاله پژوهشی (به زبانهای انگلیسی، فارسی و اردو) در نشریات بین المللی و داخلی اشاره نمود.
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1403/03/09
تعداد بازدید:
815
منبع:
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
Powered by DorsaPortal