دانشکده هنر های تجسمی و کاربردی
معاون پژوهشی
دکتر نیلوفر ملک
* دکترای معماری _ استادیار،دانشکده معماری و شهرسازی
n.malek@aui.ac.ir
دکتری معماری _ دانشگاه شهید بهشتی تهران ______________ کارشناسی ارشد پیوسته معماری _ دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • برگزاری جلسه تدوین مجموعه آثار «جشنواره جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی»
    هم اندیشی در خصوص پیش ملزومات چاپ و تدوین مجموعه آثار و مقالات ارسالی «جشنواره جایزه دانشگاهی شهید بهروز مرادی» در قالب تدوین اولین دوسالانه مجموعه مقالات فرهنگی و هنری آن در رشته های عکاسی نقاشی گرافیک خوشنویسی و پژوهش های هنری، ، صبح روز سه شنبه یک اسفندماه با حضور اساتید و دبیران کارگروه های علمی و هنری کمیته مذکور در حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد
    1402/12/01
  • تجلیل از پژوهشگران و نوآوران برگزیده ملی و استانی حوزه هنر
    در مراسم بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و نوآوران برگزیده کشور که با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فن‌آوری در روز سه شنبه 21 آذر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، از برترین پژوهشگران و فناوران کشور تجلیل شد. در این مراسم و در بخش پژوهشگران برگزیده، جناب آقای دکتر محمود قلعه‌نویی پژوهشگر برگزیده حوزه هنر در کشور انتخاب شدند.
    1402/10/11
  • برگزاری «نشست مولوی و هنر» نشست مقدماتی چهارمین همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی
    «نشست مولوی و هنر» نشست مطالعات میان رشته ای و کاربردی در حوزه مولوی پژوهی دانشگاه هنر اصفهان در راستای چهارمین همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی، صبح روز سه شنبه 28 آذر 1402 با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان و صاحب نظران در این حوزه، کارشناسان کرسی مولوی پژوهی دانشگاه اصفهان و تنی چند از دانشجویان علاقه مند در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان برگزار گردید.
    1402/10/06
  • مراسم اختتامیه هفته پژوهش 1402
    مراسم اختتامیه هفته پژوهش 1402، روز چهارشنبه 22 آذرماه ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات توحیدخانه با حضور اساتید ارجمند دانشگاه و دانشجویان هنر، پژوهشگران و هنرمندان برتر و سخنران ویژه مراسم برگزار شد.
    1402/09/25
  • برگزاری میز مسائل استان )میز مسکن( هفته پژوهش 1402
    اولین جلسه از میز مسکن استان امربوط به میز مسائل استان با توجه به رسالت دانشگاه های نسل چهارم، خصوصا ظرفیت علمی دانشگاه هنر اصفهان و پرورش دانشجویان تاثیرگذار آن در این زمینه، با حضور اساتید گرانقدر معماری و شهرسازی دانشگاه هنر و میهمانان گرامی و نهادهای اجرایی راه و شهرسازی استان، از ارگان های مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرسازی و معماری شهرداری و گردشگری میراث فرهنگی استان اصفهان، روز دوشنبه 20 آذرماه در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برگزار شد.
    1402/09/21
همایش: «تزیینات گچی در معماری ایران و سرزمین‌های همسایه‌اش: پژوهش‌های تازه- افق‌های تازه»

برگزاری همایش: «تزیینات گچی در معماری ایران و سرزمین‌های همسایه‌اش: پژوهش‌های تازه- افق‌های تازه»

🔸میزبان: دانشگاه بامبرگ

🔸زمان: 4- 7 مه 2022| 14- 17 اردیبهشت 1401

      گچ یکی از گسترده‌ترین وسایل تزیین در طول تاریخ معماری بوده است و در سال‌های اخیر به آن به‌طور فزاینده‌ای توجه شده است. پیش از این، تزیینات گچی در سرزمین‌های شرقی اسلامی به صورت پراکنده مطالعه شده و با این حال دریافت علمی به دست‌آمده از این مطالعات تحت تأثیر شکاف‌های رشته‌ای و روش‌شناختی متعددی قرار داشته است. جدایی تحقیقات مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و دوران اسلامی حاکی از باور به این بود که گچ‌کاری‌های پیش از اسلام محصول دوره‌ای جداگانه، یا در بهترین حالت پیش‌زمینۀ فنون تزیینات معماری بود که در دوران اسلامی کاملاً شکوفا می‌شد. علاقۀ گسترده‌تر به گچ‌بری‌های دوران متقدّم اسلامی غالباً به اشیایی از اقامتگاه خلیفه عباسی در یا سامرا محدود می‌شد، در حالی که گچ‌بری‌های دوران متقم در سایر مناطق ناشناخته باقی مانده بود و یا متکی به همان محوطه‌های موجود در میان‌رودان تلقی می شدند. با این حال، مجموعه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی تازه دربارۀ تزیینات گچی وضع قبلی پژوهش‌ها را تغییر داده است. با بررسی مجدد یافته‌های کارهای میدانی قدیم و نیز یافته‌های حاصل از کارهای تازه (مثلاً از کاوش‌های بلخ و غزنی)، سؤالات جدیدی مطرح شده است. در کنار تجدیدنظر در بعضی آرا و گروه‌بندی‌های مجدد آنها، توجّه و علاقۀ تازه به مطالعۀ گچ زمینۀ وسیع‌تری از زیبایی‌شناسی را پیش می‌کشد که معماری را با هنرهای مربوط به اشیا پیوند می‌دهد و مرزهای معیّن قبلی زیر سؤال می‌رود. مثلاً، حملۀ مغول به ایران از سال 1220م. به بعد که تا کنون معمولاً گسستی بزرگ در تاریخ هنر اسلامی فهم می‌شد، با نظر به فرم‌ها و تکنیک‌های تزیین گچی چون یک برهۀ گذار منظور می‌شود.

      در رویکرد سنتی مورخان هنر اسلامی، تزیینات گچی بر اساس سبک ــ ویژگی‌های بصری و شمایل‌نگاری زینتی ــ ارزیابی می‌شد. آثار گچی را چون آثار مکاتب منطقه‌ای مختلف تلقی می‌کردند و به موازات آن تفاوت‌هایی که در روش‌های تولید آنها وجود داشت، تاریخ‌گذاری دقیق‌تر آثار، یا مشاهدۀ دقیق صناعت آنها که به درک جامع‌تری منجر می‌شود نادیده مانده است. در سال‌های اخیر، به جنبه‌های فنّی تولید بیشتر توجه شده است. مثلاً، به نظر می‌رسد اکنون به طور کلی توافقی وجود دارد که اکثر آثار گچی اسلامی در اصل رنگ‌های روشن داشتند، حتی اگر به ندرت این موضوع ذکر شود؛ امّا، در کشف تکنیک‌هایی که صنعتگران استفاده می‌کردند و فهم صورت تزیینات گچی در رنگ‌های مورد نظر آنها محققان تازه در ابتدای راهند.

     تلقی از گچ‌بری چون صناعت به جای هنر، و اندک بودن تعداد آثار گچی در مجموعه‌های موزه‌ها آن را به موضوعی تبدیل کرده بود که ارزش بحث کمتری داشته باشد. دسترس به بناهای تاریخی و آثار گچی در خاورمیانه گاهی دشوار است، به‌ویژه برای محققان بین‌المللی. اخیراً، با تکیه بر مستندنگاری جامع آثار تاریخی و بحث‌های تاریخ‌هنری برآمده حول آنها وضعیت قبلی تغییر کرد و توجه به این نوع آثار احیا شد. تحقیقات باستان‌سنجی اولیه برای توصیف مواد موجود در خود گچبری‌ها و رنگ‌آمیزی آنها بیشتر از قبل صورت می‌گیرد و در کل نوعی درک بهتر از شیوۀ تولید آنها پدید آمده است. دو همایش اخیر دربارۀ تزیینات گچی در جهان اسلام، یکی در آوریل 2017 در دانشگاه کاشان و دیگری با همکاری مؤسسۀ ایران‌شناسی آکادمی علوم اتریش به‌صورت آنلاین در ژانویه 2021، گویای این پیشرفت‌ها بوده است.

 🔸اطلاعات بیشتر:

https://www.uni-bamberg.de/en/islamart/events-and-cooperations/stucco-conference/


 

 

تعداد بازدید:
1523
تاریخ:
1401/02/10
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
معاونت پژوهشي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان چهار باغ پائين، حد فاصل چهار راه تختي و ميدان شهدا، كوچه پرديس (شماره 31)، پلاك 17، معاونت پژوهشي دانشگاه هنر اصفهان
تلفن       :   34460755-34460328-34489755   (031
دورنگار :   34460909    (031
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal