۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
معاونت دانشجویی و فرهنگی؛
یک هفته با گروه باستان شناسی و انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان
یک هفته با گروه باستان شناسی و انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان
با توجه به زیر شاخه های متعدد رشته باستان شناسی و اهمیت علوم میان رشته ای در این رشته، انجمن علمی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان با کمک مدیر گروه، گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان جناب آقای دکتر حمیدرضا قربانی برآمد تا در جهت افزایش سطح علمی دانشجویان عزیز کارگاه ها و سخنرانی های علمی و کاربردی متعددی را توسط اساتید مجرب برگزار کند.

کارگاه اول با عنوان "درآمدی برشناخت دست تراشه های سنگی پیش از تاریخ" و با حضور سرکار خانم دکتر سونیا شیدرنگ مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 1 اردیبهشت ماه 1403 در 8 ساعت متوالی و با حضور 30 نفر از دانشجویان و همچنین اساتید دانشگاه با محوریت های ذیل ارائه گردید:
معرفی دوران پارینه سنگی
معرفی ابزار های سنگی
نحوه ساخت و استفاده ابزارهای سنگی در دوران پیش از تاریخ
نحوه طراحی ابزار های سنگی

کارگاه دوم با عنوان "بررسی کاربردهای ژئوفیزیک در باستان شناسی" و با حضور جناب آقای دکتر کورش محمدخانی مدرس و عضو هیئت علمی و مدیرگروه، گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه در 8 ساعت متوالی و با حضور 40 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه و همچنین اساتید دانشگاه با محوریت های ذیل ارائه گردید:
تاریخچه بررسی های ژئوفیزیک
کاربرد ژئوفیزیک در مکان یابی فیچر ها
آشنایی با دستگاه های ژئوفیزیک
ستفاده علم ژئوفیزیک در ایران و مناطق مختلف


- هچنین دو سخنرانی با حضور جناب آقای دکتر جواد حسین زاده مدرس و عضو هئیت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی تپه سیلک در تاریخ 4 اردیبهشت 1403 در دو نشست آموزشی و پرسش و پاسخ برگزار شد.

سخنرانی اول با عنوان " باستان شناسی در سپهر دانش" از ساعت 9 تا 11 با حضور 31 شرکت کننده حضوری و 10 شرکت کننده مجازی با مضمون پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید دانشگاه با سخنران ، با موضوع عملکرد باستان شناسی در طول تاریخ و جایگاه آن در میان علوم و حوزه هایی همانند اقتصاد، روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی، حقوق و... تاکید داشت. این کارگاه با ذکر توضیحات کامل و معرفی کتبی در این زمینه، باستان شناسی را به عنوان رشته ای با نتایج بسیار معتبرو مورد ارجاع تمامی علوم اجتماعی برشمرد. با در نظر گرفتن هدف غایی باستان شناسی مبتنی بر شناخت جهان کهن و ارائه الگوهایی حاکم بر رفتارهای انسان گذشته به قصد کنترل جهان کنونی و زیست بهتر(مانند:کم نمودن هزینه، انرژی، برقراری تن سالم، روابط اجتماعی صحیح، ذهن مدبر،...) سوق یافتن باستان شناسی را بیشتر از آن که به سمت فلسفه، هنر و تاریخ باشد به سوی علم دانسته و آن را در جهان مدرن محل رجوع قلمداد نمود.

سخنرانی دوم با عنوان « باستان شناسی در جهان ایرانی» در تاریخ 4 اردیبهشت 1403 از ساعت 11 تا 1 بعداظهر با حضور 27 شرکت کننده حضوری و 12 شرکت کننده مجازی
با مضمون تعامل دانشجویان و اساتید دانشگاه بصورت پرسش و پاسخ ، بر معرفت و شناخت باستان شناسی ایران تاکید داشت. ضمن آن که به کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد، ریشه های چنین کمبودهایی، مغفول ماندن محل ارجاع، نبود رشته و شاخه های آن در ایران اشاره گردید. با مطرح نمودن راهکارهایی در این زمینه و چگونگی خروج از این کمند ذهنی به خوانش باستان شناسی و انسان شناسی ایران، تولید محتوا، برنامه‌های آموزشی و ایفا شدن نقش باستان شناسی در جامعه ایرانی پرداخته شد.
همانطور که گمان می رفت این کارگاه ها مورد استقبال گرم دانشجویان رشته باستان شناسی، باستان سنجی، مرمت آثار و بنا و حتی دانشجویان رشته های گرافیک و ... همچنین حضور اساتید دانشگاه هنر اصفهان قرار گرفت. امید است که در ترم های آتی با همکاری بیشتر انجمن علمی باستان شناسی و گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان شاهد برگزاری بیشتر اینگونه فعالیت های علمی باشیم.

انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان:
https://t.me/aui_stu_archaeology
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1403/03/06
تعداد بازدید:
992
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal