۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
معاونت پژوهش و فناوری؛
کارگاه آموزشی-پژوهشی استدلال ‌ورزی نقادانه ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شکل خلاق و برانگیزاننده ایی در محل معاونت پژوهش و فناوری برگزار شد.
کارگاه آموزشی-پژوهشی استدلال ‌ورزی نقادانه ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شکل خلاق و برانگیزاننده ایی در محل معاونت پژوهش و فناوری برگزار شد.
روز پنجشنبه 15 دی 1401 کارگاه آموزشی-پژوهشی چهار ساعته با عنوان" استدلال‌ورزی نقادانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی" به شکل خلاق و نوآورانه در محل معاونت پژوهش و فناوری بصورت حضوری برگزار شد.
در ابتدا مدرس کارگاه، خانم دکتر ملک از حاضرین خواست تا پس از معرفی خود رشته آموزشی و مقطع تحصیلی شان، به بیان علت اصلی حضورشان در این کارگاه بپردازند. سپس با پخش آیات و ترجمه 9 تا 11 سوره مبارکه ق اشاره کرد، این آیات را متناسب با مفهوم کلی کارگاه انتخاب کرده و آیات قرآن را بهترین منبع برای استدلال، در همه زمان¬ها و مقدمه اصول نگارش علمی دانست.
ایشان با ترکیب تدریس و پخش فیلم کوتاه، و معرفی کتب ارزشمند در این زمینه، با انجام فعالیت گروهی شرکت کنندگان و حل تمرین جهت پیاده سازی مهارت فهم و سنجش استدلال به بیان تاریخچه مختصری از شیوه استدلال نقادانه و شرح سه گام اصلی آن ( 1- توصیف 2- استدلال و تبیین 3- استدلال به سود بهترین تبیین) پرداخت. در این کارگاه، مبحث استدلال از نگاه تفکر نقادانه بررسی شد و نکات اخلاقی تفکر نقادانه، ساختار استدلال، و چگونگی افزایش مهارت‌های استدلال‌ورزی؛ با تأکید بر کاربرد استدلال، و تشخیص مغالطات پر کاربرد مورد توجه قرار گرفت. وی تصریح کرد؛ تفکر نقادانه به ما یاد می‌دهد که چگونه بهتر و سنجیده‌تر بیندیشیم. استدلال را به خوبی بیان کنیم و تحقیق را به سمت کاربردی شدن پیش ببریم. چراکه محقق در پی حقیقت است؛ با پیش چشم داشتن وجدان معرفتی اش. پژوهشگر نباید نسبی باور باشد. فرد نسبی‌باور حقیقت را متلاشی می‌کند. یکی از خصیصه‌های اصلی پژوهشگر موفق، خطاپذیر بودنش است.
ایشان همچنین به دو سیستم تفکر (بی‌درنگ و با درنگ) اشاره کرد و افزود: انسان هوشمند و پژوهشگر از تفکر با درنگ بهره می‌گیرد. از هر نوع سوء‌گیری شناختی می‌پرهیزد و به این ترتیب با بهره گیری از "تفکر نقاد" زمینه را برای ظهور "تفکر خلاق" آماده می¬سازد. "تفکر نقاد" (Critical Thinking) یک مهارت است و به روشی شفاف، روش‌مند و منطقی اشاره دارد که تنها با خواندن مطالب حاصل نمی‌شود بلکه نیاز به تمرین و ممارست دارد و آموزش و فرهنگ¬سازی "تفکر نقاد" را باید در سنین 8 تا 12 سالگی مورد توجه قرارداد.
ایشان در بیان ضرورت و اهمیت "تفکر نقادانه" نتایج 1- مطالعه متمرکز 2- نگارش مستدل و علمی 3- افزایش عقلانیت عمومی جامعه را برشمرد. در پایان جلسه پس از نظرسنجی از حضار جهت بهبودبخشی کیفی این قبیل کارگاه ها، برای شرکت کنندگان گواهی حضور صادر شد.

بخش ارتباطات و اطلاعات معاونت پژوهشی دانشگاه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1401/10/18
تعداد بازدید:
1706
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal