۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
با حضور معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان؛
آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد
آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد

آیین تودیع و معارفه آقای دکتررضا نصر اصفهانی، رئیس سابق و آقای دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری، سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان روز چهارشنبه اول تیرماه سال جاری در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی و با حضور آقای دکتر هاشم داداش پور،‌ معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و جمعی از مقامات استان و دانشگاهیان برگزار شد.

در این مراسم آقای دکتر نصر اصفهانی با اشاره به نقص فضاهای کالبدی در دانشگاه هنر، بیان کرد: متاسفانه این نقص در مقایسه با فرآیند رشد و تعالی دانشگاه ( که از بعد علمی بسیار رشد کرده )، چندان توسعه نیافته است.

رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه حرکت در قالب برنامه ای راهبردی تجربه بسیار خوبی برای دانشگاه هنر بود، افزود: چرا که قدم به قدم بر اساس یک برنامه واقع‌بینانه گام برداشتیم و توانستیم کمبودها و نواقص را برطرف کنیم. این برنامه البته نشان داد، دانشگاه هنر، عملکردی مطلوبی از خود به جای گذاشته است.

آقای دکتر نصر اصفهانی با بیان اینکه سعی کردیم فضاهای کالبدی دانشگاه هنر را به دغدغه‌ای استانی تبدیل کنیم، گفت: در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خدمات بسیار ارزنده‌ای را به دانشگاه هنر ارائه کرد.

به گفته او، تلاش بر این بود که فضای کالبدی دانشگاه هنر و پرداختن به آن، بر روی میز مدیر راه و شهرسازی استان قرار گیرد تا تامین زمین‌های لازم برای راه‌اندازی یک مجموعه دانشگاهی در طرح های تفصیلی و جامع مورد توجه ویژه قرار گیرد. در همین زمینه نیز مصوبات خوبی در نظر گرفته شد؛ اما این مصوبات به مرحله اجرا در نیامدند.

رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مستندسازی ساختمان‌های تاریخی، افزود: واجب بود که مستندسازی و تکمیل این ساختمان‌ها انجام شود.

آقای دکتر نصر اصفهانی با اشاره به چالش‌های پیش رو در دوران کرونا افزود: هر کدام از این چالش‌ها در صورت عدم همکاری اعضای دانشگاه می‌توانستند مشکلات زیادی را ایجاد کنند.

رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به راه دراز دانشگاه هنر در افزایش سرانه و یونیک کردن رشته ها و توسعه فضای کالبدی بیان کرد: دهه آینده، دهه هنر خواهد بود؛ چرا که بسیاری از موسسات غیرانتفاعی به سمت اخذ مجوز برای آموزش رشته های هنری حرکت کرده اند.

او با اشاره به اینکه رشته های هنری بنیان کارآفرینی بالایی دارند، افزود: دانشکده صنایع دستی به خوبی به خودباوری رسیده و در احیای صنایع دستی اصفهان گام برداشته است و سعی به کاربردی کردن مجدد صنایع دستی دارد.

آقای دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری، سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه در تعالیم پیشرفت کشور به خوبی اهمیت دانشگاه هنر اصفهان مشهود است، بیان کرد: دانشگاه هنر در بطن یک متن قرار گرفته است؛ متنی که خودش یک شبکه است.

سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه دانشگاه هنر اصفهان، تصریح کرد: دانشگاه هنر با به کارگیری این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش ویژه‌ای را در جامعه ایفا کند؛ ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که درباره هر کدام از آنها و اهمیت‌شان برای کشور و انقلاب اسلامی و همچنین هنر و نقش آن در جوامع انسانی می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد و صدها کتاب نوشت.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری با اشاره به اینکه دانشگاه هنر اصفهان می‌تواند تجلی یک متن باشد، افزود: همه تلاش ما این است که دانشگاه هنر اصفهان بتواند در این دوره این تجلی را داشته باشد؛ البته همه تلاش و هدف مدیران و روسای این دانشگاه در سال‌های گذشته نیز این بوده است که دانشگاه هنر را به سر منزل مقصود برسانند ولی این مساله باز هم نیازمند نگاه ویژه است.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان در ادامه با بیان اینکه اصفهان پایتخت فرهنگی کشور است، بیان کرد: ای کاش اصفهان می‌توانست مهد فرهنگ ایران باشد! هر چند اکنون نیز، همه اصفهان را مهد فرهنگ می‌دانند؛ اما این نقش می‌تواند پررنگ‌تر شود و کارهای بسیار زیادی در این حوزه در اصفهان انجام شود.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه دانشگاه هنر اصفهان بیان کرد: این دانشگاه در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است، افزود: به طوریکه 15 بند را برای این دانشگاه در نظر گرفته و وظایف آن را در سپهر آموزش عالی کشور و در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی مشخص کرده‌ است؛ موضوعاتی که قطعا سرلوحه کار دانشگاه هنر قرار خواهد گرفت. البته دانشگاه در برخی از این سرفصل‌ها پیش قدم بوده و در سال‌های اخیر گام‌های موثری برای نیل به اهداف خود برداشته است.

سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه اگر بخواهم در یک جمله دانشگاه هنر اصفهان را تعریف کنم باید به تعبیری استناد کنم که در سند چشم انداز افق 1405 از آن استفاده شده است، افزود: در این سند از دانشگاه هنر به عنوان گنج پنهان شهر گبندهای فیروزه‌ای نام برده شده و حقیقتا دانشگاه هنر اصفهان گنجی پنهان است که علی رغم همه تلاش ها و مجاهدت های مدیران و دانشجویان و اساتید و .... همچنان قدر و تاثیر آن ناشناخته مانده است.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری با اشاره به اینکه رونمایی از این گنج پنهان را یکی از اصلی‌ترین وظایف خود و همکارانم در دانشگاه هنر می‌دانم، بیان کرد: چرا که این گنج پنهان سرمایه هنری و انسانی دانشگاه هنر است. امروزه دانشجویان و اساتید نخبه‌ای در این دانشگاه تحصیل تدریس می‌کنند.

سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه در تلاش هستیم بتوانیم انجمنی برای فارغ التحصیلان دانشگاه راه اندازی کنیم، بیان کرد: چرا که می‌خواهیم آنها پس از اتمام دانشگاه نیز هنر را دنبال کنند و از آموخته های خود استفاده کنند.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری با اشاره به اینکه وظیفه خود می‌دانم که دانشگاه هنر را به دیگران بشناسانم، بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اذعان داشته‌اند.

به گفته وی، دانشگاه هنر نیازمند فرهنگ سازی و شناخته شدن و ارتباط وسیع تر با اقتصاد و صنعت و جامعه است. البته این مساله نیاز به این دارد که فکر و ذهن مان را از کمبودهای اساسی آسوده کنیم.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشگاه، بیان کرد: البته این موضوع فقط مشکل دانشگاه هنر نیست؛ اما به نظر می رسد دانشگاه هنر با توجه به پتانسیل هایی که دارد، بتواند مشکلاتش را حل کند و خودش را به دیگران بشناساند و نیازمندهایی جامعه را پاسخ بدهد.

سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به پراکندگی دانشکده های دانشگاه هنر گفت: علی رغم 24 ساختمانی که در اختیار دانشگاه هنر است، شاخص فیزیکی آن 4/1 متر است؛ درحالیکه این شاخص باید 12 متر باشد.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری با اشاره به اینکه دانشگاه هنر می تواند دانشگاهی تخصصی و پیشرو و کارآفرین باشد و نیازهای مردم را با التزام به دین اسلام به خوبی پاسخ دهد، بیان کرد: این دانشگاه توان تربیت سرمایه های انسانی و اجتماعی کارآمد و متخصص و خلاق را دارد و در دهه های اخیر نیز نقش پررنگی در این زمینه ایفا کرده و می‌کند؛ به ویژه که دهه آینده، دهه رشد و بالندگی رشته های هنر و گرایش‌های آن است و دانشگاه هنر باید خودش را برای استقبال از این شرایط جدید آماده کند.

به گفته او، دانشگاه هنر می تواند در طراحی محصولات هنری و ارائه آن به عموم مردم و همچنین آموزش استانداردهای هنر ایرانی و اسلامی و تربیت معلمان هنر و توسعه مراکز و موسسات هنری و احیای صنایع دستی و تولید محصولات کاربرد محور و اشتغال زایی نقش ویژه ای را ایفا کند.

سرپرست دانشگاه هنر اصفهان در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت ویژه هنر در اندیشه های اسلامی و ایرانی، بیان کرد: دانشگاه هنر از سالم ترین و منزه ترین دانشگاه ها از همه نظر است.

در ادامه این آیین آقای دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته اتفاقات خوبی در دانشگاه های هنر کشور رخ داده است، بیان کرد: اگرچه دانشگاه‌های هنر در کشور عمر زیادی ندارند؛ اما آینده بسیار خوبی پیش راه آنهاست.

او با اشاره به اینکه دانشگاه هنر اصفهان در سال 1379 تاسیس شده است، بیان کرد: این دانشگاه اکنون به مانند جوانی 22 ساله است و راه زیادی در پیش دارد؛ چرا که هر چه دانشگاه‌ها قد بگیرند در برابر آن وزن نیز می‌گیرند. مجموعه‌های زیادی باید با هم همفکر شوند تا اتفاقاتی که برای دانشگاه‌های قدیمی مثل دانشگاه اصفهان و صنعتی افتاده است، برای این دانشگاه هم بیفتد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه اکنون چهار دانشگاه هنر در اصفهان و تبریز و شیراز و تهران فعالیت می‌کنند، بیان کرد: دانشگاه هنر دارای مکتب است. احیای این مکتب نیز نیاز به علم و رسیدن دانشگاه به بلوغ دارد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه امروزه هنر در جامعه جا باز کرده و نسل جدید و خانواده‌هایشان به شدت به حوزه های هنری علاقه‌مند شده‌‌اند، تصریح کرد: نیازهای این علاقه مندان را دانشگاه‌های هنر باید پاسخ بدهد؛ این درحالی است که این دانشگاه ها هنوز خودشان را به طور کامل آماده نکرده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در سال‌های پیش، تعداد داوطلبان دانشگاه هنر 53 هزار نفر از میان یک میلیون و 80 هزار نفر بودند افزود: درحالیکه در سال 1401 این تعداد به 161 هزار رسیده و تعداد متقاضیان با رشد سه برابری همراه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که در لایه های اجتماعی جامعه اتفاقاتی دارد می‌افتد که نهاد پاسخگوی آن دانشگاه هنر است.

اوبا اشاره به اینکه در سال 1390 تعداد ظرفیت ها و صندلی های دانشگاه 20 هزار نفر بوده است؛ بیان کرد: درحالیکه این تعداد اکنون به 19 هزار و 600 نفر رسیده است؛ درحالیکه تقاضا در جامعه افزایش یافته است، ولی دانشگاه نتوانسته به آن پاسخ بدهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دهه آینده، دهه هنر است، بیان کرد: در سطح دنیا از نظر اقتصادی صنایع خلاق (که همان هنرهای هفت گانه است) جزء 3 اقتصاد بزرگ دنیا هستند؛ درحالیکه در ایران نتوانسته‌ایم بین هنر و اقتصاد ارتباط برقرار کنیم.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر نتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم و به نیازهای جامعه در عرصه هنر پاسخ دهیم، کم کم تقاضا نیز نزول پیدا می کند: گفت: این مساله را در طول ادوار گذشته به خوبی شاهد بوده‌ایم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به پراکندگی دانشکده‌های هنر در 24 سایت، بیان کرد: اگر دانشگاه بخواهد به هدف خود برسد، نیاز به تجمیع این دانشکده‌ها در کنار هم دارد. درواقع فضای دانشگاه اجازه رشد را به آن نمی‌دهد؛ چون تقاضا برای تحصیل در دانشگاه هنر در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه قرار بود 80 رشته در دانشگاه هنر تدریس شود گفت: این درحالی است که اکنون حدود 27 رشته در این دانشگاه تدریس می‌شود. این اتفاق زمانی می افتد که شاهد راه‌اندازی پردیس دانشگاه هنر باشیم؛ پردیسی که همه دانشکده ها در آن و کنار هم قرار گرفته باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دانشگاه بزرگترین، دارایی یک شهر است، تصریح کرد: از نقش استانداران در این زمینه نیز نباید غافل بود. اگر تا دهه شصت، استاندارها یک مقام سیاسی و امینتی بودند؛ اما اکنون آنها در جایگاه دولت در استان قرار گرفته اند؛ بنابراین برای توسعه دانشگاه هنر، هم افزایی استانداران و مدیران این دانشگاه ها ضروری است.
در ادامه این آیین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدتقی ابطحی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان نیز به ایراد سخن پرداخت.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه دانشگاه هنر در زمان شیوع کرونا هیچ زیرساخت مناسبی نداشت، بیان کرد: چرا که کلاس‌های این دانشگاه همواره به صورت کارگاهی برگزار می‌شدند و امکان برگزاری آنها به صورت مجازی بسیار سخت بود. اما تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا کم و کاستی در این زمینه انجام نشود.

حجت الاسلام ابطحی، دانشگاه هنر را مرکز علمی ارزشمندی دانست و بیان کرد: این دانشگاه با کمبودهای زیادی روبه رو است؛ اما با این وجود توانسته است برخورداری از سیستم آموزشی افراد پر افتخاری را به جامعه تقدیم کند.

به گفته مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان، اقشار مختلف مردم برای فضای دانشگاه هنر قداست قائل هستند، چرا که اعتقاد دارند موقعیت ارزشمند این مرکز علمی قابل تکریم است.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از دانشگاه‌ها برخوردار بوده و تعدادی هم جزو کم‌برخوردارها به حساب می‌آیند، دانشجویان دانشگاه هنر باید از امکانات کافی برای تحصیل برخوردار باشند و این فرآیند حق طبیعی این گروه از دانشجویان جامعه است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تشکر از وزارت علوم به خاطر آنکه در انتصاب رئیس دانشگاه تسلیم فشارها و لابی ها نشد تصریح کرد: آقای دکتر خواجه احمد عطاری هیچ تلاشی برای تصدی ریاست نکردند اما مسئولیت دانشگاه به ایشان واگذار شد در حالی که برخی افراد تلاش زیادی برای رسیدن به مسئولیت ریاست دانشگاه داشتند اما وزارت علوم بصیرت به خرج داد و تسلیم فشارها و القائات نشد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
تاریخ:
1401/04/01
تعداد بازدید:
3129
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal