دانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه ها وظیفه دارند یاد و خاطره شهدا و جانبازان را زنده نگه دارند
 
روایتگری همرزمان شهید بهروز مرادی در دانشگاه هنر اصفهان

به همت دفتر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه هنر اصفهان، نشستی با حضور دوستان و همرزمان شهید بهروز مرادی دانشجوی دانشگاه هنر اصفهان و راوی فتح خرمشهر، در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.
در این نشست، آقای دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری سرپرست دانشگاه هنر اصفهان ضمن تبریک دهه کرامت، با ذکر آیه شریفه:  وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتا  بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ ؛ به زنده بودن شهدا و آنچه قرآن کریم در این خصوص فرا روی ما قرار داده است اشاره کرد و اظهار داشت: مسئله زنده بودن شهدا، یک شجره ای ایجاد کرده که این شجره از نور خداوند تاثیر می گیرد و می بینیم که شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم همچنان این شجره مطهر را آبیاری می کنند.
سرپرست دانشگاه هنر اصفهان در ادامه افزود: شهید معلم است؛ من تصورم این است که دو جور معلم داریم؛ معلمی که بر "بودن" تبلیغ می کند یا  کاری که می کند، به "بودن" منتهی می شود و یک معلم که در "شدن" تلاش می کند و مسلم است که بودن و شدن متفاوت است. من تصورم این است که شهید مرادی و شهدای دیگر و شهدا از صدر اسلام تاکنون، واژه "شدن" را به ما نشان می دهد که در حقیقت، همان تلاش برای تغییر است. ما در بودن کمتر تغییر احساس می کنیم ولی در شدن تغییر می کنیم و در واقع آنچه که در شدن وجود دارد حرکت است و این یکی از ویژگی های مهمی است که در موضوع شهید وجود دارد. 
آقای دکتر خواجه احمد عطاری با تقدیر از رشادت ها و دلاورمردی های فاتحان خرمشهر و همرزمان شهید بهروز مرادی که افتخار جانبازی دارند، خطاب به آنان اظهار داشت: جانبازان شهدای زنده هستند و علاوه بر شهدا که تاج سر ما هستند شما هم آرزوی شهادت داشتید و تاج سر ما هستید، من دست شما را می بوسم و در برابر این همه از خود گذشتگی سر تعظیم فرود می آورم. شما اکنون میراث دار یک عظمت، یک روح، یک جریان و یک تفکر هستید.
سرپرست دانشگاه هنر اصفهان در پایان سخنان خود به بیان خاطراتی از دوران دانشجویی خود با شهید بهروز مرادی در دانشگاه هنر اصفهان پرداخت و گفت: شهید مرادی خودش اینجا در دانشگاه هنر اصفهان بود اما دلش در خط مقدم نبرد. به رشته خود علاقه وافری داشت و مدام در حال تردد به جبهه بود تا آنکه آسمانی شد و اینک ما میراث داران خون مرادی و مرادی ها هستیم و در دانشگاه وظیفه داریم یاد و خاطره شهیدان و جانبازان را زنده نگه داریم.
در ادامه این نشست، مسول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان ضمن خیر مقدم به همرزمان شهید بهروز مرادی اظهار داشت:  در دفاع مقدس، یک نفر از دانشگاه هنر اصفهان شهید شد، اما امروز اگر جنگی شود بهروز مرادی های بسیاری خواهیم داشت چون فراوانند کسانی که با همه وجودشان از نظام و انقلاب اسلامی دفاع می کنند. حجت الاسلام ابطحی در ادامه با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) افزود: جنگ ما صدور انقلاب را در پیش داشت. رزمندگان ما ترس را به سخره گرفتند و ترس خودش را در مقابل بهروز مرادی ها باخت. شهدا مقتدرانه وارد میدان شدند و جان خویش را فدا کردند تا کشور به امنیت و سربلندی و عزت برسد و اگر مقام معظم رهبری بحث تمدن نوین اسلامی را مطرح می کنند به برکت خون شهداست. او افزود: شهدا بنیان گذاران تمدن نوین اسلامی هستند و ما هرچه داریم به برکت خون شهدا است، در زمانه ای که ارزشها مغفول واقع شده بود و قدرت های استکباری حاکم بودند، خون شهدا به اسلام و ایران قدرت داد و امیدواریم خداوند ما را قدردان خون شهدا قرار دهد و شرمنده خون شان نشویم.
در این نشست همچنین خانم فضل اللهی مسئول دفتر شاهد و ایثارگر دانشگاه هنر اصفهان به گزارش جامعی از فعالیت های گذشته و برنامه های در حال انجام دفتر امور شاهد و ایثارگر را ارائه کرد و آقای پاک گوهر مدیر میراث فرهنگی خرمشهر نیز گزارشی درباره برنامه های روز جهانی صنایع دستی که هر ساله بر مزار شهید بهروز مرادی برگزار می شود مطرح نمود.
در بخش اصلی جلسه، همرزمان شهید بهروز مرادی آقایان محمد سمیرمی، محمد سنابادی، محمد گلشن، محمد پاکچی و جواد اکبری، به بیان خاطرات خود از دانشجوی شهید دانشگاه دانشگاه هنر اصفهان پرداختند و رشادت ها و خلاقیت های هنری و حماسی راوی فتح خرمشهر را تبیین کردند. 

لازم به ذکر است شهید بهروز مرادی ، در سال 1335 در خرمشهر و در خانواده ای اصفهانی دیده به جهان گشود. او از شهدای بنام و بسیار مؤثر هشت سال دفاع مقدس بود که از نخستین روزهای تهاجم دشمن به مرزها فعّالانه در صحنه حضور داشت و جزو چند نفر آخر مدافعان خرمشهر در کنار شهید جهان آرا بود که پس از سقوط خرمشهر باهم عهد بستند: «تا شهر را از بعثیه
ا پس نگیریم ، به مرخصی نمی رویم.» و این چنین نیز شد. پس از آزادی خرمشهر، کار تجسس و شناسایی شهدا در کوچه پس کوچه های شهر توسط بهروز مرادی و چند نفر دیگرصورت پذیرفت. این شهید بزرگوار در بسیاری از عملیاتها شرکت فعّال داشت و رشادت هایش شهره خاص و عام بود؛ تا سرانجام در چهارم خرداد 67، چهل روز قبل از پایان جنگ تحمیلی در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد. او فرزند شهید قربانعلی مرادی؛ برادر شهید فرزاد مرادی و سومین شهید خانواده بود. برادر دیگرش نیز از جانبازان دفاع مقدس است. فیلم و سریال سفر به چزابه ساخته مرحوم رسول ملاقلی پور بر اساس شخصیت بهروز مرادی ساخته شد. قسمت ششم روایت فتح و قسمت سوم مجموعه حقیقت ساخته جهاد سازندگی و چند مستند دیگر با محوریّت این شهید ساخته و به نمایش درآمده است.
شهید مرادی به جز حضور در خط مقدم جبهه در زمینه های مختلف هنری از جمله عکاسی (بیش از600 عکس ناب از صحنه های مختلف جبهه) نقاشی، خطاطی ، نویسندگی و ... تبحّر داشت و آثار او کمابیش موجود است. (از جمله در موزۀ دفاع مقدّس خرمشهر).
تمبر یادبود این شهید با عنوان راوی حماسة خرمشهر در سال 1390 توسط امام جمعة خرمشهر رونمایی شد. تاکنون سه کتاب با عناوین : 1-«بهروز» 2- «به خرمشهر خوش آمدید» (هردو نوشته محسن مطلق) و 3- «خرمشهر پایتخت جنگ» به کوشش آقای یاحسینی، با موضوع این شهید چاپ و به بازار عرضه شده است. تابلوی معروف (کوچه های این شهر به خون شهیدان آغشته است ، با وضو وارد شوید.) و (به خرمشهر خوش آمدید ، جمعیت 36میلیون نفر) از آثار شهید مرادی است.

قسمتی از وصیت نامة شهید بهروز مرادی: « الیس الصبح بقریب؟ آیا صبح (پیروزی) نزدیک نیست؟ البته که نزدیک است- ما به این پیروزی (صبح) معتقدیم- زیرا خدا خود وعده آنرا به ما داده است. ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم. شرط پیروزی ثابت قدمی است در برابر همه مشکلات است و ما با استقامت و صبر در مقابل این مشکلات است که آزمایش می شویم امیدوارم که همه در نزد خدای بزرگ سرافراز از این آزمایش الهی بیرون آئیم.»
گفتنی است شهید مرادی تحصیلاتش را در خرمشهر شروع کرد و در مدرسه بازرگانی کوروش کبیر با شهید محمد جهان آرا همکلاس بود. پس از آن به عنوان معلم آغاز به کار کرد. بهروز در سال 1364 در رشته ی صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان مشغول به تحصیل می شود و قبل از پایان تحصیلاتش در چهارم خرداد 1367 در منطقه ی شلمچه به شهادت می رسد. 
 
  
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1401/03/25
تعداد بازدید:
2220
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
Powered by DorsaPortal