دانشگاه هنر اصفهان
1399/12/27 /Dorsapax/Data/Sub_0/File/enews_EToolsFile_IMG-20210316-WA0000-ad30237f-1635-48ab-ac97-c98999f41cbc.jpg
وبینار "چگونه می توانم شاد باشم" ویژه دانشگاهیان دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد
در این جلسه مجازی سرکار خانم زاهد مدرس دانشگاه و مشاور خانواده بحث را با طرح سئوالاتی پیرامون شادی آغاز نمودند.
اینکه شادی چیست؟ آیا شادی، نبود مشکلات است یا شادی عبارت است از وجود هیجانات مثبت؟
آیا در سیره اهل بیت علیهم السلام شادی وجود داشته ؟؟
پس از طرح این سئوالات، نکته مهمی را اشاره کردند: واقعیتی که وجود دارد اینکه متاسفانه از قسمت شادی اهل بیت هیچ چیزی مطرح نشده و دین ما دین مشکلات،مصائب، سختی ها و جنگ ها معرفی شده یعنی نگاه روانشناسی به دین نشده و این مهم مورد غفلت قرار گرفته است.در حالیکه امام صادق علیه السلام می فرمایند: هل الدین إلا الحب آیا غیر از محبت، غیر از عشق و غیر از شادی در دین چیز دیگری دنبال می کنید؟
بعضی فکر می کنند شادی یعنی زمانی برسد که هیچ مشکلی در زندگی نداشته باشیم و از طرفی دیگران نیز آن طور که ما دوست داریم رفتار کنند. پاسخ این عزیزان این است که دنیای بدون مشکل هرگز وجود ندارد. اینکه فکر کنیم وقتی به شادی دست پیدا می کنیم که تمام مشکلاتمان حل شود از اساس تفکر اشتباهی است و موجب ناشادی می شود. ایشان در ادامه به روایتی از پیامبر مهربانی ها ص اشاره کرده که حضرت می فرمایند: اگر شما از دنیا، از طبیعت و حالات و ویژگی های دنیا چیزهایی بدانید که من می دانم، آرامش خواهید یافت و شاد زندگی می کنید. سپس شادی ها را به دو دسته شادی های پایدارو شادی های موقت،مقطعی و ناپایدار تقسیم نموده و سپس به راهکارها و منابع شادی های پایدار و مفید پرداختند.
برای رسیدن به شادی پایدار راهکارهای شناختی و راهکارهای رفتاری وجود دارد.
برای آشنایی با راهکار و منابع شناختی ایجاد و افزایش شادی، موارد زیر عنوان و توضیح داده ش:
اول اینکه باور کنیم همه انسانها در زندگی این دنیا با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند. مشکلات همچون مداد رنگی کودکان،رنگهای خیلی زیاد و متنوعی دارد که هر انسانی در زندگی با مسائلی از رنگ ها و انواع مختلف برخورد می کند. کسی که با وجود مشکلات خوب زندگی می کندو سعی می کند شادی هایش را از دست ندهد، انسان زرنگی بوده و آموخته چگونه روی کمبودها تمرکز نداشته و بزرگ نمائی هم نکند. گاهی "باید بسازیم تا بسازیم" یعنی گاهی باید با مشکلات سازگاری کنیم و فعلا مدارا تا به مرور زمان اگر امکانش باشد، مسائل حل شود. در این راستا خوب است مشکلاتمان را نوشته و به دو دسته قابل حل و غیرقابل حل تقسیم کنیم. مشکلات قابل حل را با مطالعه، مشاوره ، معنویت درمانی یعنی دعا و نذر و صدقه حل کنیم و غیر قابل حل ها که تعدادشان بسیار کم می شود بپذیریم. در ادامه صحبت به پاداش الهی و آیه انما یوفی الصابرون بغیر حساب ( بدانید صابران و کسانی که شکیبایی می کنند در مقابل مشکلات، اجرشان بدون حساب خواهد بود) اشاره نمودند.
پذیرش تفاوت ها، نداشتن انتظار تغییر در دیگران،تفأل بخیر در همه شرایط و نیز تفکر مثبت نسبت به تمام رفتار و گفتار دیگران و ذهن خوانی نکردن از دیگر راهکارهای شناختی و مهم رسیدن به شادی پایدارمی باشد.
 
 
 
 
 
 
تعداد بازدید: 3455
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
Powered by DorsaPortal