۱۴۰۴ جمعه ۳۰ فروردين
مجموعه حراست
مدیریت حفاظت پرسنلی حفاظت اسناد حفاظت IT حفاظت فیزیکی

تعاریف و شرح وظایف
حفاظت پرسنلی
1- تعیین و بازنگری مشاغل حساس
2- پیگیری و اجرای دستور العمل های ابلاغی
3- شناسایی آسیب ها و تهدیدات، ضعف ها و قوت ها
4- تشکیل پرونده حفاظت پرسنل
5- استعلام از مراجع ذیربط و پاسخ به استعلام های پرسنلی
6- بررسی و تعیین صلاحیت پرسنل و اعلام نظر جهت انتصاب افراد به مشاغل حساس
7- ارائه خدمات آموزشی و توجیه پرسنل در راستای حفاظت پرسنلی
8- ارائه خدمات اطلاعاتی و مشاوره امنیتی به رییس دانشگاه و مدیران ذیربط حسب مورد
9- تهیه بانک اطلاعات کارکنان
10- پیگیری تخلفات کارکنان
حفاظت اسناد
یکی از ارکان حراست دانشگاه می باشد که وظیفه آن حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه دانشگاه بوده که یکی از کارهای مهم این واحد طراحی و اجرای سیستم جامع امنیت اطلاعاتی می باشد برخی از وظایف این واحد به شرح زیر است:
1- طبقه بندی اسناد و مدارک برحسب درجه اهمیت و حساسیت با نظر تهیه کننده سند.
2- ایجاد بایگانی منظم موضوعی و پرسنل و تعیین چگونگی نگهداری و حراست از اسناد.
3- برنامه ریزی و تامین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندی شده.
4- استقرار سیستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارک محرمانه، مخازن سئوالات و...
5- تهیه و تنظیم، تکثیر و نسخه برداری نامه های طبقه بندی شده، دستور العمل ها با نظر مسئول مستقیم.
6- انجام اقدامات لازم در جهت جلوگیری از افشاء غیرمجاز مذاکرات و صورت جلسات.
7- تهیه و تنظیم سیستم مطمئن بایگانی، ارسال مراسلات و گردش اسناد.
8- دریافت اسناد و مدارک محرمانه واصله از سازمانهای مختلف و حراست ازآنها براساس مقررات مربوطه.

حفاظت IT
حراست از سرمایه های اطلاعات دیجیتال حوزه IT و به حداقل رساندن هر گونه تهدید و آسیب پذیری داخلی و خارجی
خط مشی ها:
- شناسایی فضای امنیت اطلاعات و تعیین نمودن گستره و محدوده آن
- شناسایی دارایی های اطلاعاتی موجود و دسته بندی آنها
- شناسایی تهدیدات و آسیب پذیری های اطلاعاتی خصوصا اطلاعات طبقه بندی شده
- ایجاد مکانیزمی جهت نظارت و پیگیری اجرای سیاستها، قوانین و مقررات مورد نیاز در زمینه حراست IT
- پیگیری برای ایجاد گروه های تخصصی در رابطه با امنیت IT به منظور مشارکت واحد های مسئول در امور IT دستگاه
- فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم در زمینه IT دستگاه مربوط در چارچوب سیاستهای ابلاغی
شرح وظایف:
1. پیگیری تشکیل کمیته راهبردی امنیت اطلاعات و حضور فعال در آن کمیته.
2 . پیگیری تهیه شناسنامه رایانه ای از شبکه ها، سخت افزارها، نرم افزارها، دسترسی های کاربران و بروز رسانی آن توسط واحد فناوری اطلاعات دستگاه.
3. تعیین ظوابط کلی حفاظتی، موقعیت مکانی سیستم های سخت افزاری اصلی و کنترل تردد به آن مکان ها.
4. تعیین طبقه بندی حفاظتی، اطلاعاتی که تبدیل به دیجیتال شده اند.
5. تهیه و پیگیری اجرای مقررات و دستورالعملهای حفاظتی و امنیتی، تولید، نگهداری، گردش، دسترسی، تکثیر، امحاء اسناد و اطلاعات دیجیتال.
6. نظارت در خصوص برقراری یا مسدود نمودن پورتهای فیزیکی و منطقی ورودی و خروجی سیستمها توسط واحد فناوری اطلاعات دستگاه.
7 . تدوین و ابلاغ ظوابط امنیتی مربوط به ورود و خروج تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری از ساختمان ها و اماکن و نظارت بر حسن اجرای آن.
8. نظارت بر رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی در خصوص نصب و توسعه شبکه های موجود در دستگاه.
9. پیگیری اجرا و بررسی دوره ای امکان نفوذ و آسیب پذیری حفاظتی و امنیتی سیستمهای موجود و پیگیری رفع نواقص احتمالی.
10. پیگیری، دریافت و بررسی گزارش های تلاش های موفق و ناموفق نفوذ به سیستم های موجود و گزارش برای مسئولین ذیربط دستگاه و حراست کل کشور.
11. پیگیری اجرای مانیتورینگ ترافیک شبکه توسط واحد فناوری اطلاعات دستگاه و نظارت و اخذ گزارشات موردی و دوره ای از آن واحد.
12. تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاورین سازمان جهت انجام خدمات حوزه فناوری اطلاعات قبل از انعقاد قرارداد.
13. نظارت دوره ای از روند تهیه نسخه پشتیبانی از اطلاعات طبقه بندی شده و نحوه نگهداری آنها.

حفاظت فیزیکی
معنی حفاظت فیزیکی و هدف اصلی از اجرای یک طرح حراست فیزیکی این است که از وقوع هرگونه جرم پیشگیری کنیم . با اجرای طرح های حراست فیزیکی ، از صرف هزینه های بسیار زیاد به منظور تامین امنیت برای سازمان، محل سکونت، محل کار و یا حتی کل کشور جلوگیری کرد.
تاثیر تجهیرات اکترونیکی بر حراست فیزیکی
سالهاست که در اجرای حراست فیزیکی از تجهیزات پیشرفته نیز استفاده می شود. این امر باعث آسودگی خاطر مردم و جلوگیری از بسیاری از جرایم به خصوص سرقت می شود.
حضور ماموران حفاظتی در تامین امنیت امری انکار ناپذیر است اما وجود تجهیزات حفاظتی در کنار حضور ماموران ، باعث امنیت دو چندان در محل مورد نظر می شود.
در چه اماکنی از حفاظت فیزیکی استفاده می شود ؟
در بسیاری از اماکنی که رفت و آمد زیادی در آنجا وجود دارد ، حضور حراست فیزیکی اهمیت بالایی پیدا می کند. اماکنی مثل مجتمع های تجاری و اداری، شهرک ها و مجتمع های مسکونی ، موسسات و دانشگاه ها ، ورزشگاه ها و مراکز دولتی از جمله این اماکن هستند.



تاریخ:
1404/01/20
تعداد بازدید:
73
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal