۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دومين حضور دانشجويان رشته طراحي صنعتي دانشگاه هنر اصفهان در رويداد هفته طراحي دبي 2018
 
 
 گزارش هفته طراحي دبي 2018
 
 
 
 
 
 
اين رويداد كه تحت حمايت خانواده سلطنتي آل مكتوم دبي برگزار مي گردد، بزرگترين فستيوال خلاقانۀ خاورميانه است. برنامه اي 6 روزه شامل بيش از 200 برنامه كه حوزه هاي مختلف طراحي از جمله معماري، محصول، مبلمان، طراحي داخلي و گرافيك را پوشش مي دهد. اين برنامه بواسطۀ همكاري با D3 يا همان محلۀ طراحي دبي (Dubai Design District) تبديل به پلت فرمي قوي براي جامعۀ جهاني طراحي شده است كه اين موضوع باعث ارتقاي خلاقيت در جامعۀ طراحي دبي و حتي منطقه مي گردد. طبق آمار ارائه شده در سال 2017، حدود 60000 نفر از برنامه هاي برگزار شده در D3 كه شامل نمايشگاه ها، مسابقات، سخنراني ها، كارگاه هاي آموزشي، اينستاليشن و ... مي شد، بازديد كردند.
اين رويداد كه دورۀ چهارم خود را از 12 تا 17 نوامبر (21 تا 26 آبان) در سال 2018 تجربه مي كرد، سه برنامۀ شاخص را در بر داشت كه در ادامه به آنها اشاره مي كنيم:
1- نمايشگاه Downtown Design
اين نمايشگاه كه دورۀ ششم آن برگزار شد به محصولات و طراحي هاي اصيل و باكيفيت از كل دنيا اختصاص داشت. حضور 175 برند مطرح در حوزۀ طراحي در كنار 40 طراح از منطقه، اين نمايشگاه را به بزرگترين گردهمايي استعدادهاي مطرحِ منطقه و بهترين برندهاي بين المللي دنيا تبديل كرده است. در ادامه تصاويري از اين نمايشگاه ارائه شده است:
 
 
 
 
 
 
 
 
در سال 2018 بخش جديدي به نام Downtown Edition به اين نمايشگاه اضافه شده بود كه اين فرصت را براي طراحان فراهم مي كرد كه طراحي ها و توليدات محدود و غالبا دست ساز خود را عرضه كنند. به عبارتي هم امكان فروش محصولات خود را داشتند و هم مي توانستند براي توليدات آتي خود، سفارش بگيرند.
 
 
 
 
 
بواسطۀ سخنراني هايي كه در محل اين نمايشگاه برنامه ريزي شده بود، 25 شخصيت مطرح از كل دنيا از جمله Ini Archibong، Matthew McCormick و Martyn Lawrence Bullard در كنار شركت هاي قوي منطقه به بحث در مورد تنوع، پايداري و برنامه ريزي شهرهاي آينده پرداختند.
 
 
پروژۀ روشنايي تعاملي Breath of Light اثر Preciosa، از ديگر برنامه هاي جالب اين نمايشگاه بود. Preciosa در اين پروژه تجربه اي فراموش نشدني را براي بازديد كننده ها رقم مي زد. به اين صورت كه با دميدن در يكي از گوي هاي شيشه اي مشخص شده، بازديدكننده ها مي توانستند تاثير آن را به صورت روشن شدن مجموعه اي از چراغ ها (در قالب بازي با نور) ببينند.
 
 
 
همچنين اينستاليشن هايي در ابعاد بزرگ از آثار طراحان بنام در محدودۀ همين نمايشگاه ارائه شده بود. اينستاليش پر انرژي Aeon اثر David Harber كه با استفاده از متريال آلومينيوم طلايي رنگ در دل خود انفجاري را نشان مي داد يكي از اين آثار بود.
 
 
 
 
2- نمايشگاه Global Grad Show
اين نمايشگاه نيز كه دورۀ چهارم آن را شاهد بوديم، حدود 150 ايدۀ نوآورانۀ دانشجويي را از 61 كشور مختلف و از 100 دانشگاه از جمله MIT، RISD، Royal College of Art، Harvard University، Stanford University، ArtCenter College of Design، گرد هم آورده بود. پروژه هايي كه به نظر مي رسد آيندۀ ما را شكل خواهند داد. اين آثار، از طرف طراحان پرشور و پيشرويي كه درواقع پروژۀ فارغ التحصيلي آنها محسوب مي شد، ارائه شده بودند. به گفتۀ برگزار كنندگان اين نمايشگاه، هدف اين بخش تاكيد بر نقش كليدي طراحي در زندگي بشري است.
 
 
 
باعث افتخار است كه امسال نيز همانند دورۀ گذشته شاهد حضور آثار جالب توجه دانشجويان ايراني در رشتۀ طراحي صنعتي در اين بخش بوديم. دو اثر از دانشگاه هنر اصفهان كه سال دوم خود در اين رويداد را تجربه مي كرد و يك اثر از دانشگاه تهران كه براي اولين بار در اين برنامه حاضر بود. پروژۀ NAJI اثر فرشاد صفاري قندهاري، مولود السادات توكلي، همرا تكه، علي شاه مير برزكي و محمد امين كمالي مقدم به همراه پروژۀ C.MILE اثر محمد قاسمي و مسعود سيستاني دو اثري بودند كه از بين آثار دانشجويان طراحي صنعتي دانشگاه هنر اصفهان براي ارائه در اين رويداد انتخاب شده بودند.
 
 
 
ايدۀ پروژۀ NAJI، استفاده از الماني شهري براي نجات مردم در زمان سيل است. اين طرح كه در زمان عادي به پايۀ چراغ هاي خياباني وصل مي گردد، در زمان سيل با توجه به متريالي كه دارد روي آب شناور شده و وزن 4-3 نفر را تحمل كند. كمربندهايي نيز براي افرادي كه توان نگه داري خود بر روي اين وسيله را ندارند، تعبيه شده است. نكته اصلي در اين طرح اين است كه به زيرساخت هاي موجود متصل مي گردد و هزينۀ ساخت و ساز اضافي ندارد.
 
 
 
 
 
ايدۀ C.MILE نيز مشكل شستشوي لباس رانندگان را مورد توجه قرار داده است. چراكه آنها اغلب دور از خانه هستند و براي شستشوي لباس هاي خود مشكل دارند. راهكار اين ايده، استفاده از فضاي داخل چرخ هاي كاميون ها است كه دائما در حال چرخش هستند و مي توانند نقش ماشين لباسشويي را ايفا كنند. 
 
 
 
 
 
پروژۀ Journalist Drone اثر شيدا اميري ريگي نيز ديگر اثر ايراني منتخب از بين آثار دانشجويان دانشگاه تهران بود كه در اين رويداد حضور داشت. اين اثر يك پلتفرم مدولار شامل چند Drone مي باشد كه به خبرنگاران اجازه مي دهد تا اخبار حوادث را از زواياي مختلف پوشش دهند. مخاطبين نيز با مراجعه به وب سايت برنامه مي تواند وقايع را از زاويه موردنظر خود ببيند.
 
 
 
 
 
به طور كلي، طراحان حاضر در اين رويداد، سعي كرده بودند بواسطۀ ايده هاي خود، راهكارهايي را جهت برطرف نمودن مهمترين مسائل روز جهان ارائه دهند. ايدۀ فناورانۀ شناسايي سلول هاي سرطاني با استفاده از يك قلم توسط دكترها، راهكار مبارزه با كاهش جمعيت زنبورهاي عسل، ايده اي براي كم بينايان در جهت حفظ استقلال خود بواسطۀ يك حلقه، راه هاي مقرون به صرفه براي مقابله با تغييرات اقليمي و ... نمونه هايي از ايده هاي ارائه شده در اين نمايشگاه بودند كه در ادامه تصاويري از اين آثار ارائه شده است:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
براي دومين سال پياپي در اين نمايشگاه، بخش رقابتي Progress Prize برگزار شد كه هدف آن شناسايي آثار برتر نمايشگاه بود. در اين برنامه هيئتي متشكل از افراد با تخصص هاي مرتبط با دنياي ديزاين و فناوري از سراسر دنيا، به دعوت برگزار كنندگان اين نمايشگاه، آثار ارائه شده را بررسي نموده و 10 اثر را به عنوان فيناليست اين بخش معرفي كردند. در بين اعضاي هيئت داوران شخصيت هاي مطرحي از جمله Kenric McDowell (رهبر پروژۀ هوشمند هنرمند/ماشين در بخش هنر و فرهنگ گوگل) حضور داشتند. صاحبين اين آثار در مدت زماني كوتاه طرح هاي خود را با جزئيات بيشتر به هيئت داوران ارائه كردند و در نهايت در روز پنجم نمايشگاه، طرح برتر اين دوره كه پروژۀ Twenty اثر Mirjam de Bruijn از آكادمي ديزاين آيندهون هلند بود، انتخاب شد.
تمركز اين ايده بر روي اين موضوع بود كه چرا اين همه هزينه براي جابجايي اين حجم از مايعات بهداشتي و تميز كننده در دنيا صرف مي شود؛ در صورتي كه 80 درصد كل اين مايعات آب است. طراح اين پروژه، كپسول هايي را ارائه كرده بود كه در آب حل مي شد و مايع به دست آمده دقيقا همان كيفيت محصولات قبلي را داشت.
 
 
 
در حاشيۀ اين نمايشگاه كنفرانسي تحت عنوان Belief in Artificial Intelligence برگزار شد كه هدف آن بررسي نقش امروزين هوش مصنوعي، بررسي جايگاه آن در آينده بشري و نتيجۀ برخورد آن با فرهنگ هاي مختلف بود.
 
 
 
نكته با اهميت در اين ميان، پوشش خبري آثار نمايشگاه Global Grad Show توسط رسانه ها و خبرگزاري هاي معتبر بين المللي و مصاحبه با ديزاينرهاي اين آثار بود. 
 
 
 
در نهايت اينكه در حاشيۀ اين نمايشگاه مذاكراتي نيز با نماينده هاي دانشگاه هاي مختلف در راستاي همكاري هاي آتي و تعاملات علمي صورت گرفت كه با استقبال بسيار خوبي روبرو شد.

3- نمايشگاه Abwab
در اين دوره، اين نمايشگاه در قالب پنج غرفۀ مجزا ارائه شده بود. متريال مورد استفاده در ساخت اين غرفه ها شامل شاخه هاي درخت نخل، چوب و خمير كاغذ بود. بر اساس موضوع تعريف شده براي اين نمايشگاه تحت عنوان «Between the Lines»، طراحان پنج كشور اردن (شهر عمان)، لبنان (شهر بيروت)، امارات (شهر دبي)، عربستان (برخي از شهرها) و كويت (شهر كويت)، تجربه هاي طراحي خود را با هدف تبادلات فرهنگي در اين پنج غرفه ارائه كرده بودند. هنرمندان اين شهرها سعي كرده بودند بواسطۀ ايجاد تجربه اي متفاوت براي بازديد كننده، او را به درك فضا و فرهنگ هر كدام از اين شهرها برسانند.
 
 
 
 
 به عنوان مثال، غرفۀ مربوط به شهر عمان كه ساختاري مدور داشت، مخاطب را در يك سفري دايره اي شكل با يك سري تصاوير متحرك به همراه صدا همراه مي كرد و تجربه اي منحصر به فرد براي او به ارمغان مي آورد. غرفۀ بيروت از زبان به عنوان محتواي غرفه استفاده كرده بود. از يك سري كلمات آوايي كه كاملا هدفمند انتخاب شده بودند. البته همزمان با مشاهدۀ فضاي غرفه و خود كلمات به صورت ديداري، صداي بيان اين كلمات هم در فضاي غرفه مي پيچيد.
 
 
 
در غرفۀ شهر كويت، با ايجاد تعامل با فرآيند ريخته گري محصول و قالب گيري با گچ، سعي بر اين بود كه هويت سازندۀ بومي خود را منتقل كنند. اين غرفه تلاش مي كرد تا با ارائۀ فرم هاي جديد از اشياء كاربردي ساخته شده از طريق ريخته گري، هنر صنعتي كاران خود را به نمايش بگذارد.
 
 
علاوه بر سه بخش اصلي رويداد هفتۀ طراحي دبي كه اشاره شد، اينستاليشن هاي جذابي نيز در محلۀ طراحي برپا شده بود كه تجربۀ خوبي را براي بازديد كننده ها به همراه داشت. يكي از اين آثار، housEmotion اثر معماران Tabanlioğlu بود. غرفۀ روشني كه از لوله هاي سفيد رنگ و داراي حفره ساخته شده بود كه نمادي جهاني براي يك خانه را تداعي مي كرد. در شب، نوري كه از حفره هاي اين لوله هاي سفيد رنگ خارج مي شود، آن را تبديل به فانوسي نوراني مي¬كند.
 
 
 
 
 
يكي ديگر از اين آثار، اينستاليشن Circadian Light Synthesis اثر شركت معماري ANARCHITECT بود كه زندگي روزمرۀ انسان و تعامل او با نور طبيعي را نشان مي داد. اين اتفاق بواسطۀ دو غرفه كه يكي با نور خورشيد و ديگري با نور مصنوعي (به نشانۀ ماه) رقم خورده بود، تجربه بسيار جالبي براي بازديد كننده ها به همراه داشت.
 
 
 

http://www.dubaidesignweek.ae/
http://www.dubaidesignweek.ae/global-grad-show/
http://www.globalgradshow.com/

سعيد علياري
عضو هيئت علمي گروه طراحي صنعتي
دانشگاه هنر اصفهان
پاييز 97
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1397/09/13
تعداد بازدید:
3021
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal