۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
در نشست خبري مطرح شد:
همايش ملي خوشنويسي و نگارگري، محكي است براي فعاليت هاي بين المللي نگارگري و خوشنويسي
همايش ملي خوشنويسي و نگارگري، محكي است براي فعاليت هاي بين المللي نگارگري و خوشنويسي
همايش ملي خوشنويسي و نگارگري توسط دانشگاه هنر اصفهان وبه همت دانشكده صنايع دستي و معاونت پژوهشي دانشگاه، 28 و 29 فروردين 1398 در شهر اصفهان برگزار مي گردد.
كنفرانس خبري همايش ملي خوشنويسي و نگارگري با حضور آقاي دكتر مصطفي كياني رييس دانشگاه هنر اصفهان و دبير عالي همايش، آقاي ميثم براري سرپرست دانشكده صنايع دستي و دبير اجرايي همايش، آقاي دكتر فرهاد خسروي دبير علمي همايش، آقاي دكتر اميرحسين كريمي مدير امور پژوهشي دانشگاه، آقاي دكتر احمدي فر رييس حوزه هنري اصفهان، خانم رضوان پورعصار مدير مركز اصفهان شناسي و خانه ملل، آقاي جعفري معاون هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان، خانم تقوي نماينده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و جمعي از اصحاب رسانه و خبرگزاري ها برگزار شد.
آقاي دكتر مصطفي كياني رييس دانشگاه هنر اصفهان، در ابتداي اين نشست، ضمن تبين سياست هاي كلي همايش، آقاي دكتر فرهاد خسروي عضو هيأت علمي دانشكده صنايع دستي را به عنوان دبير علمي و آقاي ميثم براري سرپرست دانشكده صنايع دستي را به عنوان دبير اجرايي همايش معرفي و از حاميان علمي و معنوي همايش قدرداني نمودند.
در ادامه دبير علمي همايش به تشريح فعاليت هاي علمي انجام شده پرداخت و اظهار داشتند: پيگيري هاي بخش پژوهشي و كميته علمي همايش از دي ماه سال گذشته شروع شده و حدوداً 13 نهاد علمي و معنوي از همايش حمايت نموده اند، كميته علمي همايش از شناخته شده برترين استادان پژوهشگر در زمينه هاي خوشنويسي و نگارگري فرهنگستان هنر و دانشگاه هاي كشور هستند.
آقاي دكتر خسروي افزودند: رويكرد ما در همايش اين بوده است كه از مرحله دوم به بعد بخش هاي همايش از هم تفكيك و مجزا شوند و گستره آن به بين المللي ارتقاء يابد و اين همايش محكي است براي فعاليت هاي بين المللي در زمينه نگارگري و خوشنويسي.
دبير علمي همايش در خصوص فقدان منابع مكتوب و به روز به ويژه در زمينه خوشنويسي اظهار داشت:
آنچه ايده آل ذهني برگزار كنندگان همايش بوده اين است كه به ياري خداوند در سال 1408 ( حدود ده سال آينده) آرشيو مدوني شبه دائره المعارف يا دانشنامه از خوشنويسي داشته باشيم كه در آينده با مشكلي مواجه نگرديم .
ايشان در خصوص مقالات ارائه شده در زمينه خوشنويسي اظهار داشتند: بيش از 50 درصد مقالات علمي پژوهشي وعلمي ترويجي موجود در زمينه خوشنويسي صرفاً خوانش كتيبه ها است و كمتر از 10 درصد پژوهش ها، در زمينه زيبايي شناسي و مباحث مطالعات فرمي خوشنويسي است.
دبير علمي همايش با اشاره به توان و قابليت هاي بسيار زياد دانشگاه هنر اصفهان در زمينه نگارگري افزودند: هميشه نگارگري و خوشنويسي ارتباط تنگاتنگي با يكديگر داشته اند خوشبختانه در دانشگاه هنر اصفهان، استادان صاحب تأليف زيادي در زمينه نگاري داريم و پتانسيل هاي قابل توجهي در اين زمينه وجود دارد.
ايشان در خصوص آمار شركت كنندگان در همايش اظهار داشتند : تاكنون بيش از 80 نفر در سامانه همايش ثبت نام نموده اند و با توجه به زمان باقي مانده ، برآورد ثبت نام حدود 200 نفر را داريم.
آقاي دكتر خسروي، دبير علمي همايش اظهار اميدواري نمودند در روز برگزاري همايش از سه جلد كتاب رونمايي مي گردد كه دو جلد مربوط به مقالات برگزيده همايش و يك جلد شامل آثار خوشنويسي است.
در ادامه اين نشست آقاي براري دبير اجرايي اولين همايش خوشنويسي و نگارگري به تشريح فعاليت هاي اجرايي پرداخته و اظهار نمودند:
همايش خوشنويسي و نگارگري در دو بخش تخصصي نگارگري و خوشنويسي براي اولين بار در كشور برگزار مي گردد. تمهيداتي كه براي اين همايش ديده شده براي دو روز 28 و 29 فروردين است كه محل برگزاري و برنامه هاي آن در دانشگاه هنر اصفهان ، حوزه هنري اصفهان و مركز اصفهان شناسي است. در نظر داريم، تجليل از استادان و مفاخر اصفهان و همچنين غرفه هاي دانشجويي و غرفه آثار استادان را داشته باشيم، همچنين به منظور بهره گيري از آموزش هاي استادان صاحب نام اصفهان، با نگاه به سبك و مكتب اصفهان كارگاه هاي آموزشي برگزار مي گردد.
دبير اجرايي همايش در خصوص ساير برنامه هاي جنبي همايش افزودند: اصفهان گردي و اصفهان شناسي را در دو حوزه كتيبه و نگارگري به صورت تخصصي خواهيم داشت.
سرپرست دانشكده صنايع دستي دانشگاه هنر اصفهان در پايان سخنان خود با اشاره به اهداف كلي همايش اظهار داشتند: اين همايش در واقع فضايي است براي شناساندن بهتر هنر اصفهان، موضوع همايش را كلي گرفتيم تا بتوانيم ميزان استقبال را ببينيم و مخاطبانمان را در مرحله اول بيشتر بشناسيم تا به ياري خداوند در دوره هاي بعدي بتوانيم محورهاي تخصصي در قالب ملي و بين المللي همگام با دوسالانه نگارگري برگزار كنيم.
لازم به ذكر است در اين نشست رييس حوزه هنري اصفهان، مدير مركز اصفهان شناسي و معاونت هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و نماينده ميراث فرهنگي اصفهان ضمن استقبال از مباحث مطرح شده از برگزاري همايش حمايت نمودند.
محورهاي پژوهشي بخش نگارگري:
نقاشي ايراني: گل و مرغ، تذهيب ، تشعير آثار و احوال نگارگران و مذهبان ابزار و مواد و مصالح نگارگري و تذهيب زيبايي شناسي، آثار نگارگري و تذهيب، بوم سازي در نگارگري و تذهيب، تاريخ تحول مكاتب و شيوه هاي نگارگري و تذهيب جلدسازي سنتي، جايگاه نگارگري و تذهيب در هنرهاي سنتي، آداب معنوي، مباني حكمي، مباحث عرفاني و نظري جايگاه نگارگري و تدهيب در هنرهاي معاصر ساير موارد اين حوزه : تشعير ، گل و مرغ ، خيالي نگاري.
محورهاي پژوهشي بخش خوشنويسي:
آثار و احوال خوشنويسان، زيبايي شناسي آثار خوشنويسي،  سير تحول و تطور خطوط اسلامي، كتيبه و كتيبه نگاري،  پيوند خوشنويسي و هنرهاي سنتي،  ابزار و مواد خوشنويسي، پيوند خوشنويسي و هنرهاي مدرن، آداب خوشنويسي، خوشنويسي معاصر و آموزش خوشنويسي. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1397/11/29
تعداد بازدید:
4622
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal